Horological Machine - (Jam Misteri Dunia)

on Saturday, April 3, 2010

Horological Machine adalah siri jam tangan rekaan Maximilian Busser atau MB..keunikan jam tangan ini terletak pada rekaan dalamannya serta gear retorik yang menggerakkan jam tersebut..dengan sistem mekanisme yang baru,jam ini memberikan kadar ketepatan tertinggi serta mempunyai pelbagai fungsi..Kegunaan sebenar jam ini masih lagi menjadi misteri.

Horological Machine 1(HM1)
Cubaan pertama keluaran yang memberangsangkan..fungsi yang pelbagai serta "7 day power reverse" jam ini membekalkan kuasa gear yang amat efisien serta tahan lasak..Dengan 376 bahagian kecil serta 81 permata jam HM1 menjadi antara jam yang boleh membuatkan aku ternganga kalau Cik Dayah yang bagi...


Horological Machine 2
Sekali pandang 'jam' di atas, mesti susah nak percaya gambar ini adalah jam..Hakikatnya inilah jam berteknologi tinggi yang amat hebat ciptaannya..

Horological Machine No. 2,sesuai dengan namanya, jam ini mempunyai 4 fungsi tambahan yang unik iaitu instantaneous jump hour atau lompatan jam,concentric retrogade minute, sebagai timer, retrogade date untuk tarikh dan bi-hemisphere moon phase.

Wah,canggih betul..diakui sebagai jam terunik rebutan penggemar jam dunia.

Fakta yang amat menarik,jam nie 'murah' ja harganya...$59000 je...mungkin kerana jam nie disalut dengan emas 22 K dan casing titaniumnya..


Horological Machine 3

12 October 2008 - Horological Machine 3(HM3) atau nama sebenarnya..Sidewinder Starcruiser dikeluarkan dengan fungsi yang lebih hebat..Dengan harga $79000, jam ini juga masih menyimpan misteri kegunaanya..rekaan dalaman yang misteri serta rekaan luaran yang elegan amat sesuai dengan kelasnya yang tersendiri...nielah HM3...



So...macam mana?Korang rasa design jam nie out of the box tak?
Hehe..Fikir-fikirkan dan selamat beramal.....

2 comments:

Padin said...

bladehawk : bole tolong selongkar apa istimewanya jam tangan macam seiko, casio, dll yang harge ribu riban tu.. hee

Jam,minit,saat.... said...

akan diusahakan...thnx padin kasik feedback...

Post a Comment